برنامه ریزی منابع انسانی


آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که بتوانید بدون یک برنامه ریزی پرسنل خود را مدیریت کنید البته این مدیریت از دیدگاه منابع انسانی نه اجرایی.

بهتر است یادمان باشد با مدیریت منابع انسانی میتوانیم اجرائیات موفق تری داشته باشیم، پس حال برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی کرده و فرآیندهای آن را طی می کنیم.

برنامه ریزی منابع انسانی (HRP) فرآیندی است برای پیش بینی نیازهای منابع انسانی آینده سازمان و تعیین اینکه چگونه می توان از ظرفیت منابع انسانی موجود سازمان برای تحقق این الزامات استفاده کرد. بنابراین، بر مفهوم اساسی اقتصادی تقاضا و عرضه در زمینه ظرفیت منابع انسانی سازمان تمرکز می کند.

این فرآیند HRP است که به مدیریت سازمان کمک می کند تا با تامین نیروی انسانی مناسب به تعداد مناسب در زمان و مکان مناسب، نیازهای آتی نیروی انسانی در سازمان را تامین کند. علاوه بر این، تنها پس از تجزیه و تحلیل مناسب نیازهای منابع انسانی است که می‌توان فرآیند استخدام و انتخاب را توسط مدیریت آغاز کرد. همچنین، HRP در دستیابی موفقیت آمیز به استراتژی ها و اهداف سازمان ضروری است. در واقع، با توجه به اینکه این روزها عنصر استراتژی ها و اهداف بلندمدت سازمان به طور گسترده با برنامه ریزی منابع انسانی مرتبط است، برنامه ریزی منابع انسانی اکنون به برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی تبدیل شده است.

مطالعه بیشتر
اهداف سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM

اگرچه، برنامه ریزی منابع انسانی ممکن است فرآیندی بسیار ساده برای مدیریت اعداد و ارقام از نظر منابع انسانی مورد نیاز سازمان به نظر برسد، با این حال، فعالیت واقعی ممکن است مدیر منابع انسانی را درگیر کند که به دلیل تأثیر نیروی کار فعلی در سازمان، با موانع بسیاری روبرو شود. فشار برای دستیابی به اهداف کسب و کار و شرایط حاکم بر بازار نیروی کار.

بنابراین، برنامه ریزی منابع انسانی از جهات زیر به سازمان کمک می کند:

  • مدیران منابع انسانی به جای اینکه از تغییر رویدادها غافلگیر شوند، در مرحله پیش بینی نیازهای نیروی کار هستند.
  • جلوگیری از افتادن کسب‌وکار در دام تغییر بازار نیروی کار، نگرانی مشترک در بین تمام صنایع و بخش‌ها.
  • فعالانه کار کنید زیرا گسترش بازار نیروی کار همیشه با نیروی کار مورد نیاز سازمان از نظر تجربه حرفه ای، نیازهای استعداد، مهارت ها و غیره در ارتباط نیست.
  • سازمان ها در مرحله رشد ممکن است با چالش برآوردن نیاز به مجموعه ای حیاتی از مهارت ها، شایستگی ها و استعدادها برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود مواجه شوند تا بتوانند به خوبی برای برآوردن نیازهای منابع انسانی آماده باشند.
  • با در نظر گرفتن اهداف سازمانی، برنامه ریزی منابع انسانی امکان شناسایی، انتخاب و توسعه استعدادها یا شایستگی های مورد نیاز در سازمان را فراهم می کند.
  • بنابراین، از طرف سازمان مناسب است که برنامه ریزی منابع انسانی را برای جلوگیری از هر گونه مانع غیر ضروری در نیازهای نیروی کار خود انتخاب کند.
  • یک شرکت مشاور منابع انسانی می‌تواند ارزیابی و برنامه‌ریزی جامع منابع انسانی را در اختیار سازمان قرار دهد تا نیازهای آتی آن را به مقرون به صرفه‌ترین و به موقع‌ترین روش برآورده کند.
مطالعه بیشتر
کارکرد HRM و نقش آن در فرآیندهای سازمانی

یک فرآیند برنامه ریزی منابع انسانی به سادگی شامل چهار مرحله کلی زیر است:

  • تامین منابع انسانی فعلی

ارزیابی در دسترس بودن منابع انسانی فعلی در سازمان مهمترین گام در برنامه ریزی منابع انسانی است. این شامل مطالعه جامع نیروی انسانی سازمان از نظر تعداد، مهارت‌ها، استعدادها، شایستگی‌ها، شایستگی‌ها، تجربه، سن، دوره تصدی، رتبه‌بندی عملکرد، تعیین‌ها، نمرات، پاداش‌ها، مزایا و غیره است. مشاوران ممکن است مصاحبه‌های گسترده‌ای با مدیران انجام دهند تا مسائل مهم منابع انسانی را که با آن‌ها مواجه هستند و قابلیت‌های نیروی کار که برای فرآیندهای مختلف کسب‌وکار اساسی یا حیاتی می‌دانند، درک کنند.

  • تقاضای آینده منابع انسانی

تجزیه و تحلیل نیازهای نیروی کار آینده کسب و کار، گام دوم در برنامه ریزی منابع انسانی است. همه متغیرهای شناخته شده HR مانند فرسایش، اخراج، مشاغل خالی قابل پیش بینی، بازنشستگی، ترفیع، نقل و انتقالات از پیش تعیین شده و غیره در هنگام تعیین تقاضای منابع انسانی در آینده در نظر گرفته می شوند. علاوه بر این، برخی از متغیرهای ناشناخته نیروی کار مانند عوامل رقابتی، استعفا، انتقال ناگهانی یا اخراج نیز در محدوده تحلیل گنجانده شده است.

  • پیش‌بینی تقاضا

گام بعدی تطبیق عرضه فعلی با تقاضای آینده منابع انسانی و ایجاد پیش‌بینی تقاضا است. در اینجا، درک استراتژی و اهداف کسب و کار در بلندمدت نیز ضروری است تا پیش‌بینی تقاضای نیروی کار به گونه‌ای باشد که با اهداف سازمانی همسو باشد.

  • استراتژی منابع منابع انسانی و پیاده سازی

پس از بررسی شکاف های موجود در عرضه و تقاضای منابع انسانی، شرکت مشاور منابع انسانی برنامه هایی را برای رفع این شکاف ها مطابق با پیش بینی تقاضای ایجاد شده توسط آنها ایجاد می کند. این ممکن است شامل اجرای برنامه های ارتباطی با کارکنان، جابجایی، جذب استعداد، استخدام و برون سپاری، مدیریت استعداد، آموزش و مربیگری، و بازنگری در سیاست ها باشد. پس از آن، برنامه ها با اطمینان از مدیران اجرایی می شوند تا روند اجرا را روان و کارآمد کنند. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که تمامی موارد نظارتی و قانونی توسط مشاوران رعایت می شود تا از بروز هر گونه وضعیت نامطلوب از سوی کارکنان جلوگیری شود.

از این رو، اجرای صحیح فرآیند برنامه ریزی منابع انسانی توسط یک شرکت مشاور منابع انسانی به سازمان کمک می کند تا اهداف و مقاصد خود را به موقع و با قدرت منابع انسانی مناسب در عمل برآورده کند.

مطالعه بیشتر
صرفه جویی در زمان با خودکار کردن وظایف
برنامه ریزی منابع انسانی
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *