گستره منابع انسانی


منابع انسانی بدون شک کلیدی ترین منابع یک سازمان هستند، آسان ترین و سخت ترین برای مدیریت! اهداف مدیریت منابع انسانی از نیازسنجی نیروی انسانی تا مدیریت و حفظ آن را در بر می گیرد. بدین منظور مدیریت منابع انسانی مسئول طراحی و اجرای مؤثر سیاست ها، رویه ها و برنامه های مختلف است. همه چیز در مورد توسعه و مدیریت دانش، مهارت ها، خلاقیت، استعداد و استعداد و استفاده بهینه از آنهاست.

مدیریت منابع انسانی تنها به مدیریت و بهره برداری بهینه از عقل انسان محدود نمی شود. همچنین بر مدیریت سرمایه فیزیکی و عاطفی کارکنان تمرکز دارد. با توجه به پیچیدگی های موجود، دامنه مدیریت منابع انسانی هر روز در حال گسترش است. برنامه‌ریزی منابع انسانی، استخدام (استخدام و انتخاب)، آموزش و توسعه، مدیریت حقوق و دستمزد، پاداش‌ها و تقدیرنامه‌ها، روابط صنعتی، رسیدگی به شکایات، رویه‌های قانونی و غیره را پوشش می‌دهد، به عبارت دیگر، می‌توان گفت که در مورد توسعه و مدیریت روابط هماهنگ در محل کار و ایجاد تعادل بین اهداف سازمانی و اهداف فردی.

دامنه مدیریت منابع انسانی گسترده و گسترده است. بنابراین، تعریف مختصر آن بسیار دشوار است. با این حال، ما ممکن است همان را در سرفصل های زیر طبقه بندی کنیم:

مدیریت منابع انسانی در مدیریت پرسنل:

این معمولاً مدیریت مستقیم نیروی انسانی است که شامل برنامه ریزی نیروی انسانی، استخدام (استخدام و انتخاب)، آموزش و توسعه، القاء و جهت گیری، انتقال، ارتقاء، جبران خسارت، اخراج و تعدیل نیرو، بهره وری کارکنان است. هدف کلی در اینجا تعیین رشد، توسعه و اثربخشی فردی است که به طور غیر مستقیم به توسعه سازمانی کمک می کند.

مطالعه بیشتر
فرآیند ترک کار پرسنل

همچنین شامل ارزیابی عملکرد، توسعه مهارت‌های جدید، پرداخت دستمزدها، مشوق‌ها، کمک هزینه‌ها، سیاست‌ها و رویه‌های سفر و سایر دوره‌های اقدامات مرتبط است.

مدیریت منابع انسانی در رفاه کارکنان:

این جنبه خاص از HRM به شرایط کاری و امکانات در محل کار می پردازد. این شامل طیف گسترده ای از مسئولیت ها و خدمات مانند خدمات ایمنی، خدمات بهداشتی، صندوق های رفاه، تامین اجتماعی و خدمات پزشکی است. همچنین انتصاب افسران ایمنی، ارزش بخشیدن به محیط برای کار، حذف خطرات محل کار، حمایت مدیریت ارشد، ایمنی شغلی، حفاظت از ماشین آلات، نظافت، تهویه و روشنایی مناسب، سرویس بهداشتی، مراقبت های پزشکی، مزایای بیماری، مزایای جراحات شغلی، آسیب های شخصی را پوشش می دهد. مزایا، مزایای زایمان، مزایای بیکاری و مزایای خانواده.

همچنین به نظارت، مشاوره کارکنان، برقراری روابط هماهنگ با کارکنان، آموزش و پرورش مربوط می شود. رفاه کارکنان عبارت است از تعیین نیازهای واقعی کارکنان و برآورده ساختن آنها با مشارکت فعال مدیران و کارکنان. علاوه بر این، از امکانات سفره خانه، مهدکودک، اتاق های استراحت و ناهار، مسکن، حمل و نقل، کمک های پزشکی، آموزش، بهداشت و ایمنی، امکانات تفریحی و غیره نیز مراقبت می کند.

مدیریت منابع انسانی در روابط صنعتی:

از آنجایی که حوزه بسیار حساسی است، نیاز به تعامل دقیق با اتحادیه های کارگری یا کارگری، رسیدگی به شکایات آنها و حل و فصل موثر اختلافات به منظور حفظ صلح و هماهنگی در سازمان دارد. هنر و علم درک روابط استخدامی (اتحادیه-مدیریت)، مشاوره مشترک، تشریفات انضباطی، حل مشکلات با تلاش متقابل، درک رفتار انسانی و حفظ روابط کاری، چانه زنی جمعی و حل و فصل اختلافات است.

مطالعه بیشتر
مدیریت کارکنان ستاره و ردیاب

هدف اصلی حفظ منافع کارکنان از طریق تأمین بالاترین سطح درک تا حدی است که تأثیر منفی بر سازمان بر جای نگذارد. این در مورد ایجاد، رشد و ترویج دموکراسی صنعتی برای حفظ منافع کارکنان و مدیریت است.

دامنه مدیریت منابع انسانی بسیار گسترده است، بنابراین نمی توان به طور خلاصه نوشت. با این حال، به منظور راحتی و توسعه درک در مورد موضوع، ما آن را به سه دسته که در بالا ذکر شد تقسیم می کنیم.

گستره منابع انسانی
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *