گستره منابع انسانی


منابع انسانی بدون شک کلیدی ترین منابع یک سازمان هستند، آسان ترین و سخت ترین برای مدیریت! اهداف مدیریت منابع انسانی از نیازسنجی نیروی انسانی تا مدیریت و حفظ آن را در بر می گیرد. بدین منظور مدیریت منابع انسانی مسئول طراحی و اجرای مؤثر سیاست ها، رویه ها و برنامه های مختلف است. همه چیز در مورد توسعه و مدیریت دانش، مهارت ها، خلاقیت، استعداد و استعداد و استفاده بهینه از آنهاست.

مدیریت منابع انسانی تنها به مدیریت و بهره برداری بهینه از عقل انسان محدود نمی شود. همچنین بر مدیریت سرمایه فیزیکی و عاطفی کارکنان تمرکز دارد. با توجه به پیچیدگی های موجود، دامنه مدیریت منابع انسانی هر روز در حال گسترش است. برنامه‌ریزی منابع انسانی، استخدام (استخدام و انتخاب)، آموزش و توسعه، مدیریت حقوق و دستمزد، پاداش‌ها و تقدیرنامه‌ها، روابط صنعتی، رسیدگی به شکایات، رویه‌های قانونی و غیره را پوشش می‌دهد، به عبارت دیگر، می‌توان گفت که در مورد توسعه و مدیریت روابط هماهنگ در محل کار و ایجاد تعادل بین اهداف سازمانی و اهداف فردی.

دامنه مدیریت منابع انسانی گسترده و گسترده است. بنابراین، تعریف مختصر آن بسیار دشوار است. با این حال، ما ممکن است همان را در سرفصل های زیر طبقه بندی کنیم:

مدیریت منابع انسانی در مدیریت پرسنل:

این معمولاً مدیریت مستقیم نیروی انسانی است که شامل برنامه ریزی نیروی انسانی، استخدام (استخدام و انتخاب)، آموزش و توسعه، القاء و جهت گیری، انتقال، ارتقاء، جبران خسارت، اخراج و تعدیل نیرو، بهره وری کارکنان است. هدف کلی در اینجا تعیین رشد، توسعه و اثربخشی فردی است که به طور غیر مستقیم به توسعه سازمانی کمک می کند.

مطالعه بیشتر
مراحل و مزایای حسابرسی منابع انسانی

همچنین شامل ارزیابی عملکرد، توسعه مهارت‌های جدید، پرداخت دستمزدها، مشوق‌ها، کمک هزینه‌ها، سیاست‌ها و رویه‌های سفر و سایر دوره‌های اقدامات مرتبط است.

مدیریت منابع انسانی در رفاه کارکنان:

این جنبه خاص از HRM به شرایط کاری و امکانات در محل کار می پردازد. این شامل طیف گسترده ای از مسئولیت ها و خدمات مانند خدمات ایمنی، خدمات بهداشتی، صندوق های رفاه، تامین اجتماعی و خدمات پزشکی است. همچنین انتصاب افسران ایمنی، ارزش بخشیدن به محیط برای کار، حذف خطرات محل کار، حمایت مدیریت ارشد، ایمنی شغلی، حفاظت از ماشین آلات، نظافت، تهویه و روشنایی مناسب، سرویس بهداشتی، مراقبت های پزشکی، مزایای بیماری، مزایای جراحات شغلی، آسیب های شخصی را پوشش می دهد. مزایا، مزایای زایمان، مزایای بیکاری و مزایای خانواده.

همچنین به نظارت، مشاوره کارکنان، برقراری روابط هماهنگ با کارکنان، آموزش و پرورش مربوط می شود. رفاه کارکنان عبارت است از تعیین نیازهای واقعی کارکنان و برآورده ساختن آنها با مشارکت فعال مدیران و کارکنان. علاوه بر این، از امکانات سفره خانه، مهدکودک، اتاق های استراحت و ناهار، مسکن، حمل و نقل، کمک های پزشکی، آموزش، بهداشت و ایمنی، امکانات تفریحی و غیره نیز مراقبت می کند.

مدیریت منابع انسانی در روابط صنعتی:

از آنجایی که حوزه بسیار حساسی است، نیاز به تعامل دقیق با اتحادیه های کارگری یا کارگری، رسیدگی به شکایات آنها و حل و فصل موثر اختلافات به منظور حفظ صلح و هماهنگی در سازمان دارد. هنر و علم درک روابط استخدامی (اتحادیه-مدیریت)، مشاوره مشترک، تشریفات انضباطی، حل مشکلات با تلاش متقابل، درک رفتار انسانی و حفظ روابط کاری، چانه زنی جمعی و حل و فصل اختلافات است.

مطالعه بیشتر
کارت امتیازی، استراتژی، عملکرد و همسویی پرسنل

هدف اصلی حفظ منافع کارکنان از طریق تأمین بالاترین سطح درک تا حدی است که تأثیر منفی بر سازمان بر جای نگذارد. این در مورد ایجاد، رشد و ترویج دموکراسی صنعتی برای حفظ منافع کارکنان و مدیریت است.

دامنه مدیریت منابع انسانی بسیار گسترده است، بنابراین نمی توان به طور خلاصه نوشت. با این حال، به منظور راحتی و توسعه درک در مورد موضوع، ما آن را به سه دسته که در بالا ذکر شد تقسیم می کنیم.

گستره منابع انسانی
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *