تشکیل تیم یا تیم سازی – قسمت دوم


در قسمت قبلی تا به اینجا که قدم اول را برای تشکیل تیم برداشتیم صحبت کردم.

اکنون حتما این سوال برای شما پیش خواهد آمد : جایگاه من در تیم کجاست ؟

بهتر است این سوال را اینگونه پاسخ دهم که آیا توانایی مدیریت یا رهبری تیم را دارید ؟

وظایف مدیر تیم که در قسمت قبل مشخص شد و اما رهبر تیم که باید اعضا را به سمت جلو براند باید ویژگی هایی داشته باشد که برخی از آنها اشاره میکنم.

  • انگیزه های تیم را شناسایی نماید و در جهت ایجاد آنها بطور صحیح در بستر تیم اقدام کند.
  • تمامی منابع درونی و بیرونی را شناسایی کند.
  • برنامه استراتژیک برای کارهای خود داشته باشد.
  • مذاکره کننده ای حرفه ای باشد.
  • شرایط بحرانی را تشخیص دهد و برای عبور از آنها راه حل جامعی تدوین نماید.
  • از بیرون نظاره گر تیم باشد.
  • عوامل محیطی تاثیرگذار را شناسایی و استراتژی برخورد با آنها را ارزیابی و ارائه نماید.
  • با اعضای تیم در کارهایی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند مشورت نماید.
  • دید وسیعی نسبت به کسب و کار و حیطه کاری داشته باشد.
  • ریسک پذیر باشد.
  • از روابط خوبی برخوردار باشد.
  • همیشه دانش خود را بروز نماید.
  • روحیه حمایتگرایانه در خصوص اعضای تیم داشته باشد.
  • و …

اینها تنها بخشی از ویژگی های رهبر تیم بود، اگر موارد بالا را دارید میتونید در جایگاه رهبر تیم قرار بگیرید، در غیر اینصورت برای این جایگاه تلاش بیهوده نکنید که داشتن جایگاه اشتباه شاید در لحظات اولیه تشکیل تیم بسیار جذاب باشد اما در ادامه قطعا به ضرر همه اعضاء خواهد بود.

نکته حائز اهمیت در کسب و کارهای نوپا که شروع به تشکیل تیم میکنند این است که بدانند یک تیم خوب نیازی به پول ندارد و انگیزه و عاقبت اندیشی اعضاء است که آنها را به حضور در تیم علاقمند میکند.

بعد از رعایت و بررسی این نکات میرسیم یه مرحله ای که باید کاغذ و قلم برداریم و با کمک مدیر اجرایی شروع به تدوین یک برنامه اجرایی کنیم و برای مشخص کردن زمانبندی آن از اعضای تیم مشورت بگیریم.

پیشنهاد میکنم بعد از تدوین برنامه اجرایی و قبل از اجرای آن با منتور خود حتما برنامه را ارزیابی کنید.

(ادامه دارد … )

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *