تشکیل تیم یا تیم سازی – قسمت اول


الزام داشتن هر کسب و کاری یا برای انجام هر کار دیگری نیاز به داشتن یک تیم مجرب و همدل نیاز داریم.

بهتر بگم همه چیز از داشتن یک تیم خوب شروع میشه.

وقتی میخواهیم که برای دستیبابی به یک هدف قدم برداریم میتوانیم از خاصیت هم افزایی درون تیمی استفاده کنیم، به عنوان مثال جمع ۲+۲ درست است ۴ میشود اما باید توجه داشت که خاصیت و ارزشی که هر کدام از این اعداد ۲ دارند تنها به اندازه رقم آنها نیست یعنی میتوانیم بگوییم در یک شرایط خاص که هدف مشترک میشود حاصل ۲+۲ الزاما ۴ نیست و امکان داره ۵ یا ۶ و یا حتی بالاتر شود و این از تنها در صورتی اتفاق می افتد که یک گروه برای دستیابی به یک هدف جمعا تلاش میکنند.

خیلی از ماها از دوران کودکی در گروه هایی مانند سرود یا ورزشی فعالیت داشتیم اما فارغ از اینکه اینها یک هدف کوتاه مدت دارند، بلکه در کسب و کارها باید گروه برای یک هدف والا و مسیری طولانی تلاش کند.

در نظر بگیرید یک تیم فوتبال در دوران کودکی در حیاط مدرسه برای گل زدن آماده میشود درحالیکه وقتی در تیم ملی یا باشگاهی قرار است گل ی زده شود در یک زمین واقعی شروع به رقابت خواهید کرد، پس قضیه بسیار جدی تر و واقعی تر از زمان کودکی یا خردسالی ماست.

حال برای داشتن یک تیم خوب باید افراد مناسبی را گزینش کنیم پس قبل از گزینش باید مهارتهای مورد نیاز را روی برگه ای آماده کنیم تا در هنگام پذیرش از آنها غافل نشویم، بعنوان مثال : برنامه نویس، طراح، مارکتر و …. . (همین حالا شروع کنید و با توجه به ماهیت کار خود الزامات حضور این افراد را درون تیم خود مشخص نمایید).

مطالعه بیشتر
کارت امتیازی و تاثیر آن

۱- پست های غیر رسمی را مشخص کنید

۲- وظایف را بدون در نظر گرفتن اشخاص بنویسید

۳- قسمتی از کار را که قرار است برای پیشبرد برنامه استراتژیک جلو ببرند را بنویسید

۴- اشخاص را گزینش نمایید

پس از طی کردن ۴ مرحله بالا هنوز کار تمام نشده و نباید فکر کنید تیم خود را بسته اید. اینجا زمانیست که شما باید برای اهداف و برنامه استراتژیک و نقش و رویکرد آنها تصمیم بگیرید.

طبیعتا هر گروهی نیاز به رهبر و یک مدیر اجرایی دارد. رهبر کسی است که برنامه ها را هماهنگ و تدوین میکند و مدیر اجرایی باید وظایف مدیریت که همان POSDCORBI هست را بخوبی بشناسند، الزاما نیازی نیست خودتان رهبر گروه باشید و کافیست یک جایگاه موسس برای خود در نظر بگیرید.

شاید سوالی مطرح شود که POSDCoRBI چیست ؟

P = Planning , O = Organizing , S = Staffing , D = Directing , Co = Coordinating , R = Reporting , B = Budgeting , I = Innovating

  • برنامه ریزی : یکی از اصولی است که مدیر تیم باید برای نیل به هدف داشته باشد، حال میتواند برنامه بازاریابی یا برنامه اجرایی یا …. باشد
  • سازماندهی : به معنای رسیدگی به امور و سازماندهی تیم باشد که از لحاظ قابل بررسی است مانند جایگاه رسمی و سازمانی ، ایجاد کمیته ها و ائتلاف های درون سازمانی و یا حتی توجه به رفتاریهای سازمانی و …
  • کارگزینی یا صف و ستاد : جایگزینی و گزینش افراد حتی در میان راه تیم بسیار مهم است، البته نکته مهمتر این است که به منابع انسانی توجه خاصی باید کرد که امروزه بسیاری از تیم ها از آن غافل هستند و دست و پنجه نرم می کنند.
  • هدایت گری : ایجاد انگیزه و تنظیم کردن و برخط سازی اعضای تیم برای دستیابی به اهداف مهم است که نباید از آن غافل شد.
  • هماهنگی : چه بین اعضا، چه بین اعضا و محیط بیرون و حتی توجه به عناصر تاثیر گذار بر روی تیم و هماهنگسازی آنها با شرایط داخلی و خارج سازمانی
  • گزارش : دریافت و ارائه گزارش در هر سطحی از سازمان بسیار حائز اهمیت بوده و غالبا میتوانید باعث جلوگیری از افول و یا پاشیدگی تیم شود که پیشنهاد میشه قالب گزارشات مورد نیاز از قبل به اعضا ارائه گردد تا یکپارچگی باعث تسهیل در امور و ارائه گزارش به اعضای بالادستی گردد.
  • بودجه بندی : با توجه به ذیغ بودن منابع مالی در دسترس بهتر است برای تخصیص منابع مالی برای هر کاری برنامه ریزی داشته باشیم و حتی گاها برای سرمایه گذاری نیز با ریسک مناسب قدم برداریم.
  • خلافیت : مبحث نیمه جدیدی است که اضافه گردیده، یک مدیر با داشتن خلاقیت میتواند موانع را پشت سر بگذارد، البته بهتر است طوری برنامه ریزی شود که از هم افزایی خلاقانه اعضای تیم استفاده کرد.
مطالعه بیشتر
بهبود بهره وری کارکنان با حفظ روحیه

با در نظر گرفتن موارد فوق متوجه خواهیم شد که تشکیل یک تیم به سادگی نیست، شایان ذکر است هنوز تیم قابل تشکیل شدن نیست و فقط تا اینجا متوجه شدیم که ما در کجای تیم قرار خواهیم داشت.

 

سوالات خود را میتوانید در پایین این متن بپرسید …

تشکیل تیم یا تیم سازی – قسمت اول
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *