کارکرد HRM و نقش آن در فرآیندهای سازمانی


نقش در حال تغییر عملکرد منابع انسانی

از میان تمامی عملکردهای پشتیبانی، عملکرد مدیریت منابع انسانی (HRM) جزء حیاتی هر سازمانی است. جدای از امور مالی که به عنوان رگ حیات عملکردهای پشتیبانی سازمانی عمل می کند، عملکرد مدیریت منابع انسانی بیش از هر کارکرد پشتیبانی دیگری، وظیفه تضمین اجرای سیاست ها و رویه های سازمانی و رسیدگی به شکایات کارکنان را دارد. برای مثال، در بسیاری از سازمان‌ها، کارکرد مدیریت منابع انسانی متداول است که استخدام، آموزش، ارائه کمک در حین ارزیابی، راهنمایی کارکنان، و تصمیم‌گیری در مورد ساختار و نمرات پرداخت را با هم ترکیب کند. این بدان معنی است که عملکرد مدیریت منابع انسانی وظیفه خود را دارد که در آن باید از طرف “افراد” فرآیندهای سازمانی مراقبت کند. با توجه به این واقعیت که صعود بخش خدمات (IT، خدمات مالی، BPO) به این معنی است که افراد دارایی های کلیدی سازمان ها هستند، اهمیت عملکرد مدیریت منابع انسانی به لطف برتری بخش خدمات با جهش و مرزهای زیادی افزایش یافته است. این امر به بسیاری از متخصصان مشتاق منابع انسانی انگیزه داده است تا به لطف تقاضای فزاینده برای متخصصان منابع انسانی، در زمینه منابع انسانی شغلی ایجاد کنند.

تغییر مفهوم از واکنشی به پیشگیرانه

بسیاری از مردم مدیر منابع انسانی را فردی می دانند که به شکایات کارکنان رسیدگی می کند، در زمان ارزیابی ظاهر می شود و به طور کلی تنها زمانی مفید است که نیاز واقعی به او وجود داشته باشد. این تفکر کلاسیک دنیای قدیمی است که در آن مدیران منابع انسانی تنها به این فعالیت ها محدود می شدند. دلیل چنین تصوراتی این است که بیشتر ما عادت داریم که والدین و دیگر افراد نسل قدیمی به مدیران منابع انسانی به عنوان افسران کار اشاره کنند که وظیفه آنها رسیدگی به حقوق و دستمزد و اختلافات است. با این حال، زمان تغییر کرده است و در دهه های اخیر، عملکرد منابع انسانی به خودی خود به عنوان یک عملکرد کلیدی ظاهر شده است که در آن متخصصان منابع انسانی ماهیت پیشگیرانه و پیشگیرانه دارند. این بدان معناست که مدیران منابع انسانی به جای اینکه منتظر بمانند تا بحران ظاهر شود و سپس آن را حل کنند، بحران ها را پیش بینی می کنند و از وقوع آنها جلوگیری می کنند.

مطالعه بیشتر
دانلود رایگان دستورالعمل بازاریابی محتوا - زبان اصلی

علاوه بر این، برخلاف نسل‌های قبلی که احتمال اعتصاب و تعطیلی سازمان‌ها در بخش تولید وجود داشت، بخش خدمات جایی برای این موارد ندارد و از این رو، نقش متخصصان منابع انسانی به جایی رسیده است که آنها به جایی رسیده‌اند. از حالت واکنشی به حالت فعال. این بدان معناست که در بسیاری از شرکت‌های چندملیتی، متخصصان منابع انسانی به طور منظم جلساتی را با کارکنان برگزار می‌کنند تا شکایات آنها را درک کنند، به دنبال بازخورد باشند و به طور کلی بر نحوه جلوگیری از وقوع هر نوع بحران تمرکز کنند. .

حرفه ای های منابع انسانی و تقاضا برای دوره های HR

در واقع، جدای از استخدام، آموزش، و حقوق و دستمزد، که هنوز هم اهمیت زیادی برای عملکرد مدیریت منابع انسانی دارند، افزودن فعالیت‌هایی که در بالا ذکر شد، رنگ و بویی را به این حرفه بی‌حرکت و کسل‌کننده بخشیده است. جای تعجب نیست که موسسات متعدد شاهد افزایش تقاضا برای دوره های خود در HR بوده اند. علاوه بر این، حتی در سایر موسسات مدیریتی، تعداد فارغ التحصیلانی که منابع انسانی را به عنوان تخصص خود انتخاب می کنند، افزایش یافته است. همه این روندها به این نتیجه می رسند که حرفه منابع انسانی اکنون به خوبی مورد توجه است و چیزی که به حاشیه کشیده نشده است.

حرفه ای های منابع انسانی نیز از آن لذت می برند

نقش متغیر عملکرد HRM به ویژه در بخش IT و BPO مشهود است، جایی که آنها همچنین درگیر سازماندهی رویدادهای خارج از محل هستند، که در یک استراحتگاه یا در یک هتل برگزار می شود و فرصتی را برای کارمندان فراهم می کند تا در مورد مسائل یک طوفان فکری کنند. به شیوه ای آرام و آهسته خارج از محدوده دفتر. این روند عملکرد HRM را بسیار شلوغ کرده است زیرا برنامه ریزی زیادی برای سازماندهی این رویدادها انجام می شود، این کار اکنون توسط کارکنان اختصاصی منابع انسانی جدا از کارکنان عادی انجام می شود.

مطالعه بیشتر
یکجانبه نگری و تک بعدی اندیشیدن از آفات مدیریت
کارکرد HRM و نقش آن در فرآیندهای سازمانی
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *