مدیریت با استفاده از روش JIT

مدیریت با استفاده از روش JIT

Just-in-time یا JIT یک روش مدیریت موجودی است که در آن کالاها فقط در صورت نیاز از تامین کنندگان دریافت می شود. هدف اصلی این روش کاهش هزینه های نگهداری موجودی و افزایش گردش موجودی است.

اهمیت به موقع

درست در زمان نیاز به برنامه ریزی دقیق کل زنجیره تامین و استفاده از نرم افزار برتر به منظور انجام کل فرآیند تا زمان تحویل دارد، که باعث افزایش کارایی و حذف دامنه خطا با نظارت بر هر فرآیند می شود. در اینجا برخی از تأثیرات مهم یک سیستم مدیریت موجودی به موقع آورده شده است:

  • ضایعات موجودی را کاهش می دهد

یک استراتژی به موقع، تولید بیش از حد را حذف می کند، که زمانی اتفاق می افتد که عرضه یک کالا در بازار از تقاضا بیشتر باشد و منجر به انباشت موجودی غیرقابل فروش شود. این محصولات غیرقابل فروش به موجودی مرده تبدیل می شوند که باعث افزایش ضایعات و مصرف فضای موجودی می شود. در یک سیستم به‌موقع، شما فقط آنچه را که نیاز دارید سفارش می‌دهید، بنابراین هیچ خطری برای انباشته شدن موجودی غیرقابل استفاده وجود ندارد.

  • هزینه نگهداری انبار را کاهش می دهد

انبارداری گران است و موجودی اضافی می تواند هزینه های نگهداری شما را دو برابر کند. در یک سیستم به موقع، هزینه های نگهداری انبار به حداقل می رسد. از آنجایی که شما فقط زمانی سفارش می دهید که مشتری شما سفارش دهد، کالای شما قبل از اینکه به دست شما برسد فروخته شده است، بنابراین نیازی به نگهداری اقلام شما برای مدت طولانی نیست. شرکت هایی که از مدل موجودی به موقع پیروی می کنند، می توانند تعداد اقلام موجود در انبار خود را کاهش دهند یا انبارها را به طور کلی حذف کنند.

  • به سازنده کنترل بیشتری می دهد

در مدل JIT، تولید کننده کنترل کاملی بر فرآیند تولید دارد که بر اساس کشش تقاضا کار می کند. آنها می توانند با افزایش سریع تولید برای یک محصول مورد تقاضا و کاهش تولید برای اقلام با حرکت آهسته به نیازهای مشتریان پاسخ دهند. این باعث می شود مدل JIT انعطاف پذیر باشد و بتواند نیازهای بازار را در حال تغییر برآورده کند. به عنوان مثال، تویوتا تا زمانی که سفارشی دریافت نشود، مواد اولیه را خریداری نمی کند. این به شرکت این امکان را می دهد که حداقل موجودی را حفظ کند، در نتیجه هزینه های خود را کاهش داده و آن را قادر می سازد تا بدون نگرانی از موجودی موجود، به سرعت با تغییرات تقاضا سازگار شود.

  • منبع یابی محلی

از آنجایی که به‌موقع از شما می‌خواهد که تولید را فقط در صورت ثبت سفارش شروع کنید، باید مواد خام خود را در محلی تهیه کنید زیرا خیلی زودتر به واحد شما تحویل داده می‌شود. همچنین منابع محلی زمان و هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد. این به نوبه خود نیاز به بسیاری از مشاغل مکمل را برای اجرای موازی فراهم می کند و در نتیجه نرخ اشتغال در آن جمعیت خاص را بهبود می بخشد.

  • سرمایه گذاری های کوچکتر

در مدل JIT، فقط سهام ضروری به دست می آید و بنابراین سرمایه در گردش کمتری برای تامین مالی مورد نیاز است. بنابراین، به دلیل مقدار کمتری از سهام موجود در موجودی، بازده سرمایه گذاری سازمان بالا خواهد بود. مدل‌های Just-in-Time از مفهوم «اولین بار مناسب» استفاده می‌کنند که معنای آن انجام فعالیت‌ها در اولین بار انجام آن است، در نتیجه هزینه‌های بازرسی و کار مجدد را کاهش می‌دهد. این امر مستلزم سرمایه گذاری کمتری برای شرکت، سرمایه گذاری مجدد کمتر برای اصلاح خطاها و سود بیشتری از فروش یک کالا است.

مطالعه بیشتر
برنامه ریزی منابع انسانی
مدیریت با استفاده از روش JIT
(۱۲) رای، میانگین: ۵

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *