کارت امتیازی و تاثیر آن


پاسخ به این سوال مهمترین بخش این متن در نظر گرفته شده

کارت امتیازی منابع انسانی چیست و چگونه به سازمان های معاصر کمک می کند؟

تکامل عملکرد منابع انسانی در طول دهه ها

به طور سنتی، منابع انسانی یا منابع انسانی به عنوان یک عملکرد پشتیبانی در نظر گرفته می شد که نقش اصلی آن مراقبت از حقوق و دستمزد، پیگیری زمان و اختلافات بین اتحادیه ها و سازمان ها بود.

در واقع، در عصر تولید، اصطلاحی که برای وظایف منابع انسانی استفاده می‌شد، مدیریت پرسنل و روابط صنعتی بود که در آن وظیفه مدیر پرسنل اطمینان از پرداخت به موقع حقوق، میانجیگری بین اتحادیه‌ها و سازمان‌ها و در غیر این صورت حاشیه‌ای بودن برای سازمان بود. سایر عملکردها مانند تولید، عملیات، فروش و بازاریابی و تدوین استراتژی.

تنها با ظهور بخش خدمات بود که نقش مدیر پرسنل سابق به مدیریت «منابع انسانی» و بعداً به مدیریت مردم و توانمندسازی افراد تبدیل شد.

به تاکید بر منابع و افراد توجه داشته باشید

زیرا بخش خدمات بر سرمایه انسانی به عنوان دارایی کلیدی متکی است و از این رو انتظار می‌رود مدیران منابع انسانی به اهداف و اهداف استراتژیک کمک کنند.

به عبارت دیگر، عملکرد منابع انسانی تکامل یافته و به عملکردی تبدیل شد که دیگر جنبه جانبی یا پشتیبانی نداشت، و به جای زمانی که منابع انسانی به عنوان منابع مزیت استراتژیک پایدار در نظر گرفته می‌شوند، نقش مدیر منابع انسانی کمک و توانمندسازی بود. چنین منابعی برای کمک موثر و معنادار به استراتژی های سازمانی است.

مطالعه بیشتر
بهبود بهره وری کارکنان با حفظ روحیه

کارت امتیازی منابع انسانی چیست؟

همزمان با این تحولات، تکامل ابتکاراتی مانند کارت امتیاز منابع انسانی بود که ابزاری برای سنجش میزان همسویی عملکرد منابع انسانی با اهداف کلی استراتژیک سازمان است.

به عبارت دیگر، اکنون انتظار می‌رود منابع انسانی استراتژی‌های جذب، پاداش و حفظ کارکنان خود را با استراتژی‌های سازمانی هماهنگ کند.

این بدان معناست که در سازمان‌های معاصر، مدیران منابع انسانی «صندلی بر سر میز رهبری» دارند یا به بیان ساده، باید با استراتژی‌های سازمانی بزرگ‌تر همسو باشند.

در این راستا، کارت امتیازی منابع انسانی با ارائه داده‌ها و ورودی‌ها به تصمیم‌گیرندگان درباره هزینه‌های فرآیندهای جذب و نگهداری کارکنان و مزایای آن کار می‌کند.

عموماً درک می‌شد که این هزینه‌ها بخشی از هزینه‌های کلی سازمانی هستند و هیچ راهی برای اندازه‌گیری مزایای چنین هزینه‌هایی به روش‌های «ملموس» وجود نداشت.

به عبارت دیگر، منظور این است که کارت امتیازی منابع انسانی، معیارها و داده هایی را به صورت ملموس در مورد بازده و مزایای فرآیندها و فعالیت های منابع انسانی در اختیار رهبران سازمان قرار می دهد.

نحوه عملکرد کارت امتیازی منابع انسانی

نحوه عملکرد کارت امتیازی منابع انسانی به این صورت است که با تهیه بودجه برای عملکرد منابع انسانی، اقلام کلیدی هزینه و سربار شناسایی می شوند و پس از انجام این کار، این هزینه ها به میزان سودی که برای کل سازمان به ارمغان می آورد تبدیل می شوند.

به عنوان مثال، اگر کارمندان با پتانسیل بالا و با استعداد بالا استخدام شوند، هزینه های استخدام و حفظ آن در مقابل مزایای احتمالی که چنین فعالیت هایی برای سازمان به ارمغان می آورد، اندازه گیری می شود.

مطالعه بیشتر
مدیریت استراتژیک منابع انسانی | ابزاری برای دستیابی به اهداف سازمانی

جدای از این، سودمندی واقعی کارت‌های امتیازی منابع انسانی این است که معیارهای مربوط به فعالیت‌ها و فرآیندهایی مانند آموزش را جمع‌آوری می‌کند و سپس مزایای احتمالی را از نظر نتایج آموزشی مبتنی بر نتیجه‌محور و متریک شناسایی می‌کند.

به عبارت دیگر، «با حفظ امتیاز» که هزینه آموزش چقدر و چقدر مفید یا مرتبط بوده است، علاوه بر این که چنین آموزشی برای شرکت‌کنندگان چقدر سود دارد، کارت امتیازی منابع انسانی معیارها و معیارهایی را در اختیار رهبری و مدیران منابع انسانی قرار می‌دهد. بر روی “ارزشی” که برای سازمان ایجاد می شود.

بنابراین، کارت‌های امتیازی منابع انسانی در سازمان‌های امروزی که منابع انسانی را جدی می‌گیرند، در واقع مفید و مرتبط هستند.

مزایای کارت امتیازی منابع انسانی چیست؟

مزیت کلیدی یا مرتبط بودن ابزارهایی مانند کارت امتیازی منابع انسانی این است که استراتژی های سازمانی گسترده تر را با استراتژی های منابع انسانی همسو می کند و همگرایی اهداف سازمانی با اهداف منابع انسانی، عملکرد منابع انسانی را با اکوسیستم کلی سازمان همسو و هماهنگ می کند.

نحوه کار در دنیای واقعی به این صورت است که اگر یک سازمان خدمات عالی به مشتری را به عنوان یک هدف استراتژیک شناسایی کند، کارت امتیازی منابع انسانی به اندازه‌گیری مزایای طرح‌هایی مانند آموزش نمایندگان خدمات مشتری و هزینه‌های کارکنان مرتبط در استخدام کمک می‌کند.

در پایان سال، مزایای طرح‌ها که توسط نظرسنجی‌های بازخورد مشتریان اندازه‌گیری می‌شود، با هزینه‌های طرح‌ها محاسبه می‌شود تا تصمیم‌گیرندگان سازمانی و مهم‌تر از آن، مدیران منابع انسانی ایده‌ای در مورد اثربخشی و کارآمدی استخدام خود داشته باشند. استراتژی های حفظ و سودمندی و ارتباط آنها با اهداف و مقاصد سازمانی گسترده تر.

مطالعه بیشتر
چرایی استخدام کارکنان قراردادی و موقت

همسویی منابع انسانی و استراتژی های سازمانی

بنابراین، همگرایی منابع انسانی و استراتژی های سازمانی باعث ایجاد هم افزایی برای همه ذینفعان سازمانی می شود.

در واقع، در حالی که می توان ادعا کرد که همیشه انتظار می رفت که عملکرد منابع انسانی با الزامات کلی سازمانی همسو باشد، مزیت کلیدی که کارت امتیازی منابع انسانی به ارمغان می آورد این است که داده ها و معیارهایی را برای پشتیبانی از روایت کیفی خود ارائه می دهد.

به عبارت دیگر، کارت امتیازی منابع انسانی از طریق اندازه‌گیری مبتنی بر داده‌ها و متریک و ردیابی پیشرفت و مزایای طرح‌های مختلف عمل می‌کند.

این رویکرد مبتنی بر داده همراه با یک CBA هدف یا تجزیه و تحلیل هزینه-منفعت به این معنی است که تصمیم گیرندگان می توانند مکان هایی را که هزینه ها را می توان کاهش داد یا جایی که بهینه سازی و منطقی سازی منافع حاصل از چنین هزینه هایی انجام می شود را تشخیص داد.

نتیجه گیری

یک کارت امتیازی منابع انسانی نشان دهنده یک روش کاملاً جدید برای همسوسازی منابع انسانی و اهداف و مقاصد سازمانی گسترده تر است.

کارت امتیازی و تاثیر آن
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *