ایمنی محل کار

ایمنی محل کار

در متد های پیشرفته بعنوان ارگونومی محیطی محل کار در نظر گرفته میشود.

طراحی و اجرای موثر برنامه های ایمنی محیط کار می تواند با از بین بردن خطر حوادث صنعتی، ضرر و زیان وارده به افراد و اموال را به حداقل برساند. علاوه بر آن، برنامه های ایمنی کارکنان می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه، افزایش بهره وری و ایجاد روابط هماهنگ با کارگران شود.

برای طراحی برنامه های ایمنی موثر و اجرای آنها نیاز به تحلیل کامل شرایط محیط کار و تعیین سطح حفاظت مورد نیاز است. درجه حفاظت بستگی به میزان خطر در هر شغل دارد. به عنوان مثال، افرادی که در معادن کار می کنند نسبت به افرادی که در بانک کار می کنند به ایمنی بیشتری نیاز دارند. همچنین بستگی به نوع شغلی دارد که فرد در آن مشغول است.

برنامه های ایمنی محیط کار نه تنها در از بین بردن خطر آسیب وارده به افراد موثر است، بلکه ابزاری موثر در حفظ استعدادهای موجود و جذب استعدادهای جدید از صنعت است. چه کسی یک محیط کار ایمن و سالم نمی خواهد؟ حدود ۹۰ درصد از متخصصان شاغل به دنبال ایمنی در محل کار هستند تا بسته بندی چربی.

سازمان‌ها می‌توانند با شناسایی سطح ریسک، اصلاح سیاست‌های موجود و اجرای مؤثر آن، خطر حوادث در محل کار را کاهش دهند. برای این منظور، نیاز به طراحی برنامه های مدیریتی مناسب و کارآمد برای بهبود برنامه های کمکی محیط فیزیکی کارکنان دارد تا به آنها در تشخیص و درمان مشکلات مربوط به استرس کمک کند.

مطالعه بیشتر
مشوق های مرتبط با پرداخت و عملکرد متغیر

در اینجا به چند برنامه ایمنی در محل کار اشاره می شود که توسط سازمان های درجه یک برای تضمین ایمنی جسمی و روانی کارگران اجرا می شود:

  • خط مشی ایمنی

شامل اعلامیه ای از قصد کارفرما نسبت به ایمنی کارکنان و ابزار تحقق آن است. این شامل علل، وسعت و راه‌حل‌های درمان حوادث در محل کار است. این خط‌مشی اهداف و مسئولیت‌های شرکت و اخطارها و تحریم‌ها را برای عدم تحقق آنها مشخص می‌کند.

  • ارائه خدمات سلامت جسمانی

بسیاری از سازمان ها به طور دوره ای خدمات چکاپ سلامت جسمانی را به کارکنان خود ارائه می دهند. معاینات پزشکی منظم کارکنان به تشخیص علائم و نشانه های تنش، استرس، زخم، افسردگی و سایر بیماری های ناشی از قرار گرفتن در معرض گازهای مضر یا سایر عوامل تحریک کننده کمک می کند.
یکی از گام های اصلی برای کنترل مخاطرات بهداشت حرفه ای و درمان آنها قبل از بدتر شدن آنها محسوب می شود. علاوه بر این، به مدیران در بازتوانی کارکنان با طراحی مجدد مشاغل کمک می کند تا آسیب های بیشتر به سلامتی آنها را از بین ببرند.

  • خدمات بهداشت روان

به منظور کاهش خطر فروپاشی روانی ناشی از تنش، فشار و افسردگی و بیماری های روانی، خدمات سلامت روان به روش های مختلف از جمله مشاوره روانپزشکی، همکاری و مشاوره با متخصصان، آموزش به کارکنان ارائه می شود. کارکنان در مورد اهمیت سلامت روان و ایجاد، توسعه و حفظ روابط انسانی هماهنگ در محل کار.

  • برنامه های کمک به کارکنان

این برنامه ها به ویژه برای مقابله با مشکلات مربوط به استرس کارکنان و کمک به تشخیص، درمان، غربالگری و پیشگیری از مشکلات کاری و غیر کاری طراحی شده اند. این برنامه ها کمک واقعی به حرفه ای ها می کنند و هیچ پیامد منفی ندارند.

  • برنامه های تناسب اندام

این برنامه ها بر سلامت کلی کارکنان تمرکز دارند و شامل شناسایی بیماری و همچنین اصلاح سبک زندگی می شوند. رایج ترین برنامه های انجام شده توسط سازمان ها عبارتند از شناسایی فشار خون بالا، آمادگی جسمانی، ورزش، تغذیه، ترک سیگار و الکل، کنترل رژیم غذایی و مدیریت استرس شخصی و شغلی.

  • برنامه‌های آگاهی‌بخشی

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مورد بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز کمک زیادی به افزایش آگاهی کارکنان نسبت به این گونه بیماری‌های وحشتناک می‌کند. چنین برنامه هایی سردرگمی و اختلال در نیروی کار را برطرف می کند.

همه ما باید یک جمله ساده را شنیده باشیم، “سلامتی ثروت است.” این برای افراد و همچنین سازمان ها صادق است. درک، توسعه، اجرا و ارزیابی برنامه‌های ایمنی محیط کار نه تنها به افراد در حفظ سلامتشان کمک می‌کند، بلکه به سازمان‌ها در حفظ منابع خود نیز کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر
حرکت موثر با چالشهای منابع انسانی
ایمنی محل کار
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *