فرآیندهای مختلف منابع انسانی


هر سازمان در راستای تحقق یک چشم انداز کار می کند. همین امر با تدوین استراتژی های معین و اجرای آن ها حاصل می شود که توسط بخش منابع انسانی انجام می شود. اساس این فرمول‌بندی استراتژی، فرآیندهای مختلفی نهفته است و اثربخشی اولی در طراحی دقیق این فرآیندها نهفته است. اما این فرآیندها دقیقاً چیست و چه چیزی را در بر می گیرد؟ بیایید بیشتر بخوانیم و کشف کنیم.

در این مطلب قصد داریم به فرآیندهای مختلف منابع انسانی بپردازیم :

۱- برنامه ریزی منابع انسانی (شامل استخدام، انتخاب، استخدام، آموزش، القاء، جهت گیری، ارزیابی، ارتقاء و اخراج).
۲- مدیریت حقوق و مزایای کارکنان
۳- مدیریت اجراییات.
۴- روابط کارمندان.

طراحی کارآمد این فرآیندها جدا از موارد دیگر به میزان تطابق هر یک از آنها بستگی دارد. این بدان معناست که هر فرآیند تابع دیگری است. شما از برنامه ریزی منابع انسانی شروع می کنید و در هر مرحله ارزش افزوده مستمری وجود دارد. به عنوان مثال، PMS (سیستم مدیریت عملکرد) سازمانی مانند ایران خودرو با سازمانی مانند فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش متفاوت است. اجازه دهید هر فرآیند را جداگانه مطالعه کنیم.

برنامه ریزی منابع انسانی:

به طور کلی، ما برنامه ریزی منابع انسانی را فرآیند پیش بینی افراد در نظر می گیریم. درست اما ناقص! همچنین شامل فرآیندهای ارزیابی، ارتقاء و اخراج می شود.

مطالعه بیشتر
مدیریت عملکرد توسط تحقیقات پیشرفته

استخدام:

هدف آن جذب متقاضیانی است که با معیارهای شغلی خاصی مطابقت دارند.

انتخاب:

سطح بعدی فیلتراسیون. هدف از لیست کوتاه نامزدهایی است که از نظر صلاحیت، تخصص و پتانسیل برای یک شغل خاص نزدیک‌ترین همتا هستند.

استخدام شخص منتخب:

تصمیم گیری در مورد نامزد نهایی که شغل را بدست می آورد.

آموزش و توسعه:

آن دسته از فرآیندهایی که بر روی یک کارمند برای ارتقاء مهارت ها و توانایی های او کار می کنند.

مدیریت حقوق و مزایای کارکنان:

این فرآیند شامل تصمیم گیری در مورد حقوق و دستمزد، مشوق ها، مزایای جانبی و شرایط و غیره است. پول محرک اصلی در هر شغلی است و بنابراین اهمیت این فرآیند. کارکنان کارآمد به دنبال افزایش حقوق، حقوق و پاداش بهتر هستند.

مدیریت عملکرد:

منظور کمک به سازمان در آموزش، ایجاد انگیزه و پاداش دادن به کارگران است. همچنین به معنای اطمینان از تحقق اهداف سازمانی با کارایی است. این فرآیند نه تنها شامل کارکنان می شود، بلکه می تواند برای یک بخش، محصول، خدمات یا فرآیند مشتری باشد. همه در جهت افزایش یا افزودن ارزش به آنها است.

امروزه یک سیستم مدیریت عملکرد خودکار (PMS) وجود دارد که تمام اطلاعات را برای کمک به مدیران در ارزیابی عملکرد کارکنان و ارزیابی آنها بر اساس نیازهای آموزشی و توسعه آنها در اختیار دارد.

روابط کارکنان:

حفظ کارکنان یک مزاحمت برای سازمان ها به ویژه در صنایعی است که ماهیت بسیار رقابتی دارند. اگرچه عوامل بی‌شماری وجود دارد که باعث می‌شود فرد به سازمانی بپیوندد یا آن را ترک کند، اما مطمئناً تعداد کمی از آنها تحت کنترل ما هستند.

مطالعه بیشتر
مراجعه مجدد، یک چرخه بی پایان

روابط کارمندان شامل قانون کار و روابط، محیط کار، سلامت و ایمنی کارکنان، مدیریت تعارض کارمند-کارمند، مدیریت تعارض کارمند-کارمند، کیفیت زندگی کاری، جبران خسارات کارگران، برنامه های رفاه و کمک به کارکنان، مشاوره برای استرس شغلی است. همه اینها جدا از پولی که فقط یک عامل بهداشتی است، برای حفظ کارمندان بسیار مهم است.

همه فرآیندها جزء جدایی ناپذیر بقا و موفقیت استراتژی های منابع انسانی هستند و هیچ فرآیند واحدی نمی تواند به تنهایی کار کند. باید سطح بالایی از انطباق و انسجام بین یکسان وجود داشته باشد.

فرآیندهای مختلف منابع انسانی
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *