اگر ریسک نکنیم چیزی برای از دست دادن نداریم


ریسک فرآیندی است که به نتیجه ای که حاصل میشه معنا میبخشد، انتظار خیلی از مدیران کسب و کارها انجام امورات بدون ریسک است و این اشتباهی است که باعث میشه تجربیاتی که میتوانیم در حل و فصل موضوعاتی که با آنها روبرو میشویم را از دست دهیم.

از این رو مدیران با عملکرد مناسب و تصمیم گیری در لحظه خود را در شرایط ریسک قرار میدهند، ریسک به معنای باخت نیست اما میتونه مشمول شکست شود.

باختن یعنی همه دارایی ها از بین برود اما شکست یعنی هنوز راهی برای مقابله وجود دارد، قبل از اینکه تفکر ما به سمتی برود که با از دست دادن دارایی هایمان همراه باشد به این موضوع فکر کنیم که مدیریت ریسک چیست و چگونه میتوانیم از آن بهره بگیریم.

مدیریت ریسک فرآیند شناسایی، ارزیابی و کنترل تهدیدات سرمایه و درآمد یک سازمان است. این خطرات از منابع مختلفی از جمله عدم قطعیت های مالی، بدهی های قانونی، مسائل فناوری، خطاهای مدیریت استراتژیک، حوادث و بلایای طبیعی ناشی می شوند.

یک برنامه مدیریت ریسک موفق به سازمان کمک می کند تا طیف کاملی از ریسک هایی را که با آن مواجه است در نظر بگیرد. مدیریت ریسک همچنین رابطه بین ریسک ها و تأثیرات آبشاری آنها را بر اهداف استراتژیک سازمان بررسی می کند.

این رویکرد کل‌نگر برای مدیریت ریسک، به دلیل تأکید بر پیش‌بینی و درک ریسک در سراسر سازمان، گاهی به عنوان مدیریت ریسک سازمانی توصیف می‌شود. علاوه بر تمرکز بر تهدیدات داخلی و خارجی، مدیریت ریسک سازمانی (ERM) بر اهمیت مدیریت ریسک مثبت تاکید دارد. ریسک‌های مثبت فرصت‌هایی هستند که می‌توانند ارزش کسب‌وکار را افزایش دهند یا برعکس، در صورت عدم استفاده به سازمان آسیب بزنند. در واقع، هدف هر برنامه مدیریت ریسک حذف تمام ریسک نیست، بلکه حفظ و افزودن ارزش شرکت با اتخاذ تصمیمات ریسک هوشمند است.

فورستر می گوید: “ما ریسک ها را مدیریت نمی کنیم تا ریسک نداشته باشیم. ما ریسک ها را مدیریت می کنیم تا بدانیم کدام ریسک ها ارزش پذیرش دارند، کدام یک ما را به هدفمان می رساند، کدام یک از آنها به اندازه کافی پرداخت می کنند تا حتی آنها را بپذیریم.

بنابراین، یک برنامه مدیریت ریسک باید با استراتژی سازمانی در هم آمیخته شود. برای پیوند آنها، رهبران مدیریت ریسک ابتدا باید ریسک پذیری سازمان را تعریف کنند – یعنی میزان ریسکی که برای تحقق اهدافش مایل به پذیرش است.

مطالعه بیشتر
فرآیند ترک کار پرسنل

برخی از خطرات بدون نیاز به اقدام بیشتر پذیرفته خواهند شد. سایر موارد کاهش داده می شوند، با آنها به اشتراک گذاشته می شوند یا به طرف دیگری منتقل می شوند، یا به طور کلی از آنها اجتناب می شود.

هر سازمانی با خطر رویدادهای غیرمنتظره و مضری مواجه است که می تواند برایش هزینه داشته باشد یا باعث تعطیلی آن شود. ریسک‌های انجام نشده نیز می‌تواند باعث دردسر شود، زیرا شرکت‌هایی که توسط نیروگاه‌های دیجیتالی متولد شده‌اند، مانند آمازون و نتفلیکس، مختل شده‌اند. این راهنمای مدیریت ریسک یک مرور کلی از مفاهیم کلیدی، الزامات، ابزارها، روندها و بحث‌هایی که این حوزه پویا را هدایت می‌کنند، ارائه می‌کند.

اگر ریسک نکنیم چیزی برای از دست دادن نداریم
رای خود را ثبت کنید 🙂

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *